October 12, 2008

Freeze Cheese Cake with biscuit

Resipe cheese cake yang amat mudah dan sedap, tak payah bakar, masukkan dalam freezer je.

Bahan :
250gm cream cheese
125gm butter
179gm nestle cream (1 tin)
1 cawan gula
1 cawan susu
150gm roti (1 packet)

Cara :
1. Pukul mentega, gula, cream cheese hingga kembang
2. Masukkan nestle cream
3. Celup roti didalam susu dan susun di atas pinggan sederhana besar
4. Lapiskan dengan adunan sebanyak 5 sudu
5. Ulangi proses sehingga habis
6. Dingin bekukan selama 2 jam

********************
Saturday, 11/10/2008

Butter - RM8.50
Nestle Cream - RM5.60
Roti - RM2.10




4 comments:

Anonymous said...

Bila google hal kek, duhal banyak blog tentang resepi. Amacam, boleh tolong carik resepi kek lumut nak orijinal x. Banyak gilak version tah pa pa. :P

Ezvina said...

eh..nak ka ada org di opis tok yg padah nya pande polah lumut tek, apa kata kitak polah mission minta dari nya. Mun di-google, nang mcm2 jak recipe, recipe tipu pun ada.

Nazrizan7579 said...

Hai Ivynana, saya teringin nak cuba resepi freeze cheese cake ni. Tapi saya ada beberapa perkara nak tanya dulu sebelum saya try:

1. Cream cheese jenis apa yg bagus digunakan? Mana nak beli?
2. Saya tak penah dengar nestle cream. Apa tu nestle cream? Di mana nak beli?
3. Butter tu lebih baik guna brand apa? Buttercup or yg dlm tin tu?
4. Rasanya roti tu kena potong dulu dia punya tepi kan?

TQ kerana melayan soalan2 saya ni. Boleh e-mel saya di marble79@yahoo.com. TQ again!!!

Ezvina said...

Nazrizan :
1. Saya guna cream cheese philedelphia jer. Jenis lain pun boleh gak guna, janji ada tulis cream cheese kat paket tu. Kat supermarket banyak benda ni.

2. Nestle cream tu dalam tin, harga lebih kurang rm5-rm6.

3. Butter, saya guna golden churn paket gak. Nak guna buttercup pun boleh.

4. Untuk roti, awak boleh gunakan roti marie, atau roti cheese yang segi empat tu.

Selamat mencuba!